Sikkerhed

Som borger kan du risikere at blive udsat for forskellige typer af svindel på internettet. Læs om de to mest almindelige typer af online-svindel – identitetstyveri og falske mails – og få hjælp til, hvad du skal gøre, hvis det sker for dig.

Chat og sikkerhed

I vores chat tilbyder vi vejledning om vurdering og beskatning af din ejendom fra både vores chatbot og fra vores medarbejdere.

Læs mere om chat og sikkerhed

Identitetstyveri

Identitetstyveri er, når nogen ulovligt tilegner sig en andens oplysninger, eller når nogen misbruger disse oplysninger til fx at optage lån, købe ting eller chikanere på forskellig måde.

De personlige oplysninger kan fx være cpr-nummer, adgangskoder eller andre følsomme persondata. Det er ikke identitetstyveri, hvis nogen opsnapper en andens kreditkortoplysninger og misbruger dem.

Det er ikke sikkert, at du med det samme opdager, at dine personlige oplysninger er blevet stjålet eller misbrugt, fx fordi et kort med dine personlige oplysninger er borte, eller at du er kommet til at opgive personlige oplysninger på internettet til nogen, der ikke skulle have oplysningerne.

Derfor risikerer du, at du først opdager tyveri af dine personlige oplysninger, når oplysningerne bliver misbrugt, fx hvis der kommer regninger eller opkrævninger, som du ikke kender noget til.

Hvad kan du gøre?

Hvis du opdager eller mistænker, at dine personlige oplysninger er blevet stjålet eller misbrugt, er det vigtigt, at du reagerer på det.

Afhængig af, hvilke personlige oplysninger der er blevet stjålet eller misbrugt, kan du:

  • Spærre kort og lignende
  • Kontakte dit pengeinstitut
  • Skifte kort og identifikationsoplysninger så hurtigt som muligt
  • Politianmelde tyveriet.

Hvis du opdager identitetstyveriet, ved at dine oplysninger hos os er blevet ændret, eller ved at nogen ulovligt har tilegnet sig adgang til dine oplysninger hos os, er det første skridt, at du politianmelder det.

Politiet vil derefter tage kontakt til os.

Læs mere om identitetstyveri på borger.dk

Falske mails

Falske mails kan se ud, som om de er sendt af Vurderingsstyrelsen. Vi opfordrer modtagerne til kun at klikke på links i en mail, når man er sikker på, at mailen er fra Vurderingsstyrelsen.

Tjek formålet med mailen

Se på, hvad formålet er med den mail, du har modtaget. Når Vurderingsstyrelsen skriver til dig, er det for at give dig information og handlemuligheder. 

Vi vil aldrig bede om:

  • Dine personoplysninger
  • Dine bankkonto- eller betalingskortoplysninger
  • At du oplyser om et beløb.

Er du i tvivl, skal du aldrig klikke på et link i en mail. Slet mistænkelige mails.

Pas på dine kortoplysninger

Vær altid forsigtig med at indtaste dine betalingskortoplysninger.

Hvis du er kommet til at indtaste dine oplysninger, opfordrer vi dig til at kontakte din bank. Du bør desuden holde øje med, om der bliver trukket beløb fra din konto, som du ikke har godkendt.

Læs mere om sikkerhed på nettet på borger.dk