Gå til hovedindhold

Er der fejl eller mangler i dine BBR-oplysninger?

Læs, hvordan du retter dine BBR-oplysninger, hvornår de skal rettes, og hvilken slags oplysninger du skal rette i BBR.

Du har pligt til selv at rette BBR-oplysninger om din ejendom

Når vi vurderer din ejendom, bruger vi oplysninger fra BBR. Derfor er det vigtigt, at du sørger for, at oplysningerne altid er opdaterede. Faktisk har du pligt til selv at rette dem, hvis der er fejl eller mangler. På den måde sikrer du, at vi bruger korrekte oplysninger, når vi vurderer din ejendom.

Du retter oplysningerne med digital selvbetjening på bbr.dk

Du kan se alle dine BBR-oplysninger på bbr.dk. Hvis du opdager fejl eller mangler, kan du rette oplysningerne ved at logge ind med NemID. Når du har rettet oplysningerne, får kommunen besked, så de kan kvalitetssikre oplysningerne, før de bliver registreret i BBR. Det er ikke alle oplysninger, du kan rette med selvbetjening, men så bruger du i stedet en formular til at sende oplysningerne til kommunen.

I hvilke situationer skal du opdatere dine BBR-oplysninger?

Hver gang der sker ændringer på dine bygninger, skal du rette det i BBR. Det kan fx være, hvis du skifter fra oliefyr til fjernvarme, eller hvis du bygger et redskabsskur på grunden. Det kan også være, at du har revet en tilbygning ned – så skal du opdatere arealet.

Hvilke oplysninger skal du rette i BBR?

BBR-oplysninger er fx:

  • Bygningarealer (fx areal af bolig, kælder, garage og drivhus)
  • Opførelsesår
  • Ombygningsår
  • Tagmateriale
  • Ydervægsmateriale
  • Opvarmningskilder (fx fjernvarme og brændeovn)
  • Køkkenforhold og antal værelser, toiletter og bade